همشهری آنلاین: دادگاه عراق علی حسن المجید موسوم به علی شیمیایی را به دلیل صدورفرمان بمباران روستای حلبچه واقع در کردستان عراق با گاز‌های خردل و اعصاب برای چهارمین بار به اعدام محکوم کرد.

به گزارش الجزیره، المجید که از مشاوران ارشد صدام حسین  رئیس جمهوری سابق و معدوم عراق بود، روز یکشنبه 17 ژانویه به دلیل حمله شیمیایی به حلبچه در سال 1988 که به مرگ دست کم 5 هزار کرد انجامید محکوم به مجازات مرگ با چوبه دار شد.

سه چهارم قربانیان حمله به حلبچه زنان و کودکان بودند. گفته می‌شود این حمله مرگبار‌ترین حمله شیمیایی علیه شهروندان غیر نظامی در تاریخ بوده است.

المجید که از پسر عموهای صدام بود به دلیل انجام حملات شیمایی علیه کردهای عراق در عملیات موسوم به انفال طی سال‌های 1986 و 1989 از سوی مردم ایران و عراق علی شیمیایی نام گرفت.

در جریان عملیات انفال در حدود 182 هزار کرد بر اثر بمباران شیمیایی جان خود را از دست دادند. طی این عملیات همچنین 4 هزار روستای کردنشین در عراق نیز ویران شد.

10 ماه پیش نیز دادگاه عالی عراق، علی شیمایی را به دلیل مشارکت در کشتار وآواره کردن شیعیان جنوب عراق در سال 1999 به اعدام محکوم کرده بود.

او پیشتر نیز احکام اعدامی را به دلیل سرکوب قیام شیعیان پس از پایان جنگ اول خلیج فارس در سال 1991 و مشارکتش در عملیات انفال دریافت کرده بود.

اعدام علی شیمیایی به دلیل اختلافاتی که بر سر مواد اتهامی علیه وی وجود دارد به تعویق افتاده است.

کد خبر 99656

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز